Solarbank
Solarbank wil zonne-energie slimmer benutten, met een win-win-win voor milieu, maatschappij, en portemonnee. Heb je een dak met ruimte, dan lijken zonnepanelen ideaal. Maar had je diezelfde investering gedaan op een dak met meer zon, gunstigere fiscale prikkels, of hogere energieprijzen, dan had je veel meer groene energie opgewekt en bovendien meer verdiend. Dat idee moet het zelfs voor milieuhaters en mensen zonder dak aantrekkelijk en toegankelijk maken om te investeren in zonnepanelen; maar dan wél op optimale locaties. Eigen dak eerst? Geen enkele particulier gaat zelf op zoek naar zo’n optimale locatie, laatstaan naar een locatie over de grens. Jammer, want zo ideaal is Nederland niet voor zonnepanelen: zonne-uren, subsidies en elektriciteitsprijzen in andere landen liegen niet; per set zonnepanelen kan al snel enkele honderden euro’s per jaar meer verdiend worden, of ruim 50% meer milieuwinst. Als intermediair zorgen wij ervoor dat mensen datgene delen waar ze een comparatief voordeel in hebben; een dak op een ‘optimale’ locatie, en het geld om hierin te investeren. Zo vergroot Solarbank de zonnetaart, en wordt deze zo verdeeld dat de investeerder een hoger rendement geniet, de dakeigenaar verdient aan de ‘verhuur’ van zijn dak, en Solarbank waarde toevoegt als intermediair en ontzorger. En omdat zonnepanelen veel sneller winstgevend worden, wordt niet alleen de milieuwinst per paneel groter, maar komen er ook veel meer extra panelen bij. Kortom, Solarbank maakt zonne-energie rendabeler, toegankelijker, en zorgt voor nog meer milieuwinst. Een free lunch bestaat dus toch! Stel, je mag zonnepanelen installeren op een plaats naar keuze; waar doe je dit? Niet op ons eigen dak, dachten wij. In een aantal brainstormsessies vroegen we ons af: waarom groeit zonne-energie niet sneller, en kunnen wij hier iets aan doen? We zagen hierbij drie barrières:
- Mensen hebben geen geschikt dak (bijv. huur/hoogbouw/stad)
- Zonnepanelen vereisen een aanzienlijke investering vooraf
- De terugverdientijd/rendement van panelen is niet optimaal
Om de eerste twee barrières te doorbreken bestaat in verschillende landen een aantal initiatieven. Deze initiatieven maken zonnepanelen echter toegankelijker, zonder dat het rendement omhoog gaat. Met andere woorden: je zou nog steeds liever niet kiezen voor je eigen dak of een dak in de buurt. Dit moet beter kunnen, dachten wij bij Solarbank. Daarom:
- verbinden we partijen zodanig dat het rendement en de milieuwinst aanzienlijk stijgen.
- geven we advies, zodat niet elke investeerder het wiel opnieuw moet uitvinden.
- regelen en waarborgen we de juridische en financiële aspecten.
- bieden we by default oplossingen voor de eerste twee barrières.
- realiseren we als centrale, grote partij ‘bulkkortingen’ op panelen en installatie.
- coördineren we installatie niet per huis, maar per straat/wijk. Dit drukt de kosten aanzienlijk.
Deze inzending houden we kort. Er ligt echter al een uitgebreid businessplan klaar met uitgewerkte analyses, barrières, financiële kaders, concurrentie-analyses, zwakheden, mogelijkheden, partnerships, etc. Als onervaren ondernemers hebben we voordat we ‘live’ gaan vooral behoefte aan het sparren met experts: wanneer doen we iets, en wat doen we zelf? Wanneer besteden we uit? Hoe zetten we onze prijzen en verdelen we de efficiëntiewinst? Hoe ziet een realistisch groeipad eruit, waar beperken we risico’s, en waar valt misschien meer uit te halen? Ook het omgaan met interesse van buitenaf/investeerders is essentieel. Met welke afspraken en welke partijen valt het beste uit Solarbank te halen? Welke opofferingen/constructies zijn denkbaar in ruil voor bepaalde steun? Op dit moment is het daarom een kwestie van sparren, fine-tunen, ‘gewoon’ beginnen, en het genereren van publiciteit. Solarbank richt zich niet alleen op ‘groene’ consumenten. Bovenal moet een investering via Solarbank rendement opleveren. Onze doelgroep is drieledig: 1). Consumenten met daken op ‘optimale locaties’. 2). Alle consumenten die geld willen investeren en een hoog en voorspelbaar rendement willen behalen 3.) Bedrijven en (lokale) overheden die via Solarbank voordeel kunnen behalen. In eerste instantie richten we ons op 1-2 buitenlandse focusgebieden met een optimale combinatie van zonuren, fiscale prikkels, en stroomprijzen. Hiertoe leggen we contact met lokale gemeentes, installateurs, media, en ambassadeurs/influencers. Dit leidt tot een proof-of-concept en het opbouwen van inzichten op voor de verdere uitrol van Solarbank. Voor het bereiken van investeerders houden we ook rekening met het keuzeproces van consumenten, bijv. door gebruik te maken van vergelijkingssites en het informeren via samenwerkingsverbanden met gemeentes, aannemers, installateurs, en producenten. Ook kunnen we bij uitstek gebruik maken van initiatieven à la Kickstarter (vooruitstrevende doelgroep), en daarnaast presentaties geven en meedoen aan wedstrijden.