koopeenkoe.nl
Met familie of buren een koe kopen en het vlees delen. Vroeger deed iedereen het. Wij geloven nog steeds in deze werkwijze, maar dan modern. Crowdbutching noemen we dat, waarbij consumenten samen online vlees van een koe bestellen. Pas als de hele koe is verkocht, wordt ze geslacht, gerijpt en gekoeld thuisgebracht. Er gaat dus niets verloren! Dat zijn we begin 2014 gestart met de lancering van koopeenkoe.nl.Een website waar consumenten een pakket goed vlees kopen waarvan duidelijk is waar het vlees vandaan komt en hoe de koeien hebben geleefd. Alles start bij de gedachte; ‘eet minder vlees, maar eet goed en traceerbaar vlees’. Op de site kopen consumenten, zoals gezegd een pakket vlees. Op het moment dat ze hebben afgerekend stijgt de visuele koe op de website een stapje. Als de koe helemaal vol is dan is ze verkocht en kan de koe worden geslacht.Na de betaling worden de klanten op de hoogte gehouden van de vorderingen. Eerst krijgen ze een mail als de koe is verkocht, dan wanneer die wordt geslacht, gaat rijpen en wanneer de koe zal worden thuisgebracht. Zo houden we de klanten op de hoogte van het proces en zijn we in staat het verhaal van koopeenkoe.nl te vertellen. Dat is het hele idee en uitvoering van Crowdbutching. Dat is natuurlijk ontstaan uit een visie, een kijk op de wereld. De achterliggende gedacht is dat we inderdaad minder vlees gaan eten en dan kiezen voor goed vlees. Maar wat is goed vlees? Goed komt, in onze visie, terug in drie dingen; 1. Goed voor het dier 2. Goed, als in lekker vlees 3. Goed voor de portemonnee Goed voor het dier is duidelijk; geef het dier een goed leven, geef hem goed, en eigen, voer (gras), geef hem de ruimte en aandacht en de koe zal zijn best doen zo goed mogelijk, zo eerlijk mogelijk te groeien. Een gelukkige koe, geeft goed vlees en dat is dan goed voor de mens. Goed, als in lekker vlees doen we onder andere door het vlees te rijpen. Dit komt de smaak en de beleving van het vlees zeker ten goede en geeft de ouderwetse smaak die mensen missen bij het vlees uit de supermarkt. Goed voor je portemonnee; het moet natuurlijk niet zo zijn dat je jezelf uit de markt prijst met alle goede bedoelingen. Ons vlees is zeker niet duurder dan vlees bij een slager of zelfs in de supermarkt. De prijs is eerder vergelijkbaar qua prijs. Kortom; wij denken dat het mogelijk moet zijn, op deze manier, om goed vlees te kopen en te eten waarvan niets verloren gaat, wat goed smaakt en waar de koe het beste krijgt wat we kunnen geven, zonder dat de prijs dusdanig hoog is dat alleen enkele bevoorrechte mensen toegang hebben tot goed en eerlijk vlees! https://youtu.be/LEVSt92vvSc De achtergrond van koopeenkoe.nl is er één die alle kanten op gaat. Ten eerste is het een protest tegen de bio industrie. De naam zegt het al; industrie.We hebben te maken met levende wezens die we met respect moeten behandelen.Ten tweede is het zo dat vlees een grote aanslag op de resources van de aarde is. Steeds meer mensen eten vlees en willen elke dag vlees.Dat kan en moet niet. Door structureel met z’n allen minder vlees te gaan eten, kunnen we vlees blijven eten, maar dan op een verantwoorde manier.En als laatste vragen steeds meer mensen zich af waar hun voedsel vandaan komt en hoe er mee wordt omgegaan. Wij maken dat transparant, althans zo transparant mogelijk. Na een raket-achtige introductie zijn we nu in fase 2 beland. We zijn bekend bij een brede groep consumenten die ons sympathiek vinden, ons weten te vinden, en ook daadwerkelijk massaal hebben besteld, maar er zijn nog een aantal stappen te nemen. We gaan een aantal (en echt niet heel veel om het concept te bewaken) ‘nieuwe’ producten introduceren. We hebben de afgelopen maanden daadwerkelijk naar onze klanten en ‘bijna’-klanten geluisterd en kwamen tot de conclusie dat we het bestaande concept; het kopen van vlees van koopeenkoe.nl, bereikbaarder moeten maken voor meer consumenten. Daarom gaan we differentiëren. We gaan ervoor zorgen dat consumenten meer te kiezen hebben. Om deze fase te kunnen realiseren hebben we een kort maar krachtig ‘marketing’ plan geschreven en die dient verder uitgewerkt en gerealiseerd te worden. Daar hebben we middelen, mensen en experts voor nodig. De kern van dat ‘marketing’-plan behelst het introduceren van een aantal nieuwe concepten en aanpassingen op concepten. 1. Koopeenvarken.nl (reeds gerealiseerd) 2. Proefpakket koopeenvarken.nl (augustus 2015) 3. Proefpakket koopeenkoe.nl (september 2015) 4. Kaufnekuh.de (uitrol concept koopeenkoe.nl in Duitsland, september 2015) 5. Koopeenkip.nl (introductie najaar 2015) 6. Familiepakket koopeenvarken.nl en koopeenkoe.nl (voor kerst 2015)