NoFoodWasted
Jaarlijks gooien Nederlandse supermarkten voor 400.000.000,- euro in de vuilcontainer. Dit is 3% van de jaaromzet en komt neer op gemiddeld € 2500,- per supermarkt, per week. Het gaat hier veelal om goed voedsel met een beperkte houdbaarheid, dat prima geconsumeerd kan worden, maar door de te korte THT moet het uit de schappen verdwijnen. Dit kan niet langer! NoFoodWasted doet daar wat aan. Wij willen de derving bij supermarkten in Nederland tot een minimum beperkten. Wij willen het goede voorbeeld geven aan de nieuwe generatie. De Wereld van Morgen is een wereld waarin supermarkten geen goed eten meer weggooien! https://youtu.be/UaRKiWiytwY
Hoe doen we dat?
NoFoodWasted brengt supermarkten en consumenten direct met elkaar in contact via een mobiel platform. Met de ‘Afgeprijsd app’ geeft NoFoodWasted zeer toegankelijke en up-to-date informatie over welke producten in de supermarkt zijn afgeprijsd omdat ze de THT naderen. Consumenten kopen meer producten die tegen de THT datum aanzitten en krijgen korting op deze producten, supermarkten geven korting, verkopen meer producten met een korte THT en gooien minder weg. Zo dragen beiden hun steentje bij aan het verminderen van de voedselverspilling en levert het hen financieel voordeel op. Twee vliegen in 1 klap!
Hoe kwam NoFoodWasted op het idee?
In de zomer van 2013 beloofde August de Vocht, founder van NoFoodWasted zijn vrouw om geen boodschappen voor de barbecue mee te nemen. Eenmaal in de Albert Heijn van Oisterwijk aangekomen zag hij een hele kip afgeprijsd met 35%, die moest vandaag nog uit de supermarkt. Had hij dit nu maar thuis geweten, dan waren de eetplannen omgegooid en zouden ze een gebraden kippetje eten, alleen al om te voorkomen dat hij in de prullenbak van de winkel zou belanden. Er ging opeens een lampje bij August branden! Als ik dit nu wiest voordat ik de winkel in ging! De basis van de ‘Afgeprijsd app’ was ontstaan. Toen kon hij nog niet overzien welke impact NoFoodWasted zou hebben op het afval van supermarkten. Inmiddels 2 jaar en vele interviews in de media later, zijn er 22 supermarkten in Nederland die deelnemen en hiermee wekelijks 40.000 euro besparen. De start van een Foodwaste Revolution bij de supermarkten?
Wat hebben we nodig?
Om NoFoodWasted te laten groeien tot een bekend en gebruikt platform hebben we 2 dingen nodig: bekendheid en euro’s: Bekendheid van het NFDWSTD platform om zoveel mogelijk consumenten en supermarkten deel te laten nemenEuro’s voor platformmanagement om ervoor te zorgen dat de behoeften naadloos op elkaar worden afgestemd.
Plan van Aanpak!
Op de planning voor de komende tijd staat: Promotie & PR;<p>Werving van accountmanagers die contacten met nieuwe en bestaande supermarktrelaties onderhouden;<p>Werving fondsen en subsidies voor investering;<p>Doorontwikkeling van het platform met toepassingen waaronder online boodschappenlijstjes en lokale kassakoppelingen.